Spyker C12 LaTurbie, 2006
Att General Motors beslutade att Saab skulle läggas ner var inte General Motors fel, utan i själva verket den svenska regeringen i form av Riksgälden som låg bakom det hela. Riksgälden gav ett privat undersökningsföretag och Säpo i uppdrag att hårdgranska den ryska Antonov-gruppen som var huvudägare i Spyker Cars.
När undersökningsföretagets och Säpos rapport nådde Riksgälden ansåg de att Antonov-gruppen har "gått långt över gränsen för vad som gick att acceptera”. Bland annat innehöll rapporten starka kopplingar mellan Antonov-gruppen och penningtvätt samt organiserad brottslighet.
Medan General Motors satt och förhandlade med Spyker Cars, helt ovetandes om vad den svenska regeringen hade satt igång för process, skickades rapporten till amerikanska FBI som i sin tur kontrollerade uppgifterna i den. Kort därefter fick General Motors styrelse en direkt order från den amerikanska regeringen att stoppa affären, vilket också gjordes kort därefter.
Pressmeddelandet från GM som bekräftar nedläggningen av Saab.
(fortsättning på meddelandet HÄR)
(fortsättning på meddelandet HÄR)
Idag är det bekräftat att Spyker Cars får köpa Saab. Men nu är den ryska inblandningen helt borta.
- Antonov-familjen är borta nu och har ingen som helst maktställning i Saab Spyker, bekräftar Hans Lindbland, statssekreterade på Finansdepartementet, för Dagens Industri.
0 person(er) brydde sig:
Skicka en kommentar