Bookmark and Share

onsdag 28 oktober 2009

Aktiverat turbogenen.

Dagen innehöll en tur till Uppsala. Det var inte så jävla tråkigt som det där kanske låter. Utan tvärt om. Jag fick en ny liten netbook, Acer Aspire One med 10" skärm, d.v.s. en liten burk. Den ska ersätta den normalstora laptopen jag har nu. Egentligen har jag bytt ner mig, på nästintill alla punkter. Mindre hårddisk, lägre arbetsminne, mindre skärm, sämre processor samt ett framförallt mycket sämre operativsystem: Windows XP, mot för tidigare Ubuntu 9.10 Karmic Koala.
Men fördelen är att den är mindre. Det var just därför jag ville byta. Förövrigt är den grymt snygg också. Min förra Acer laptop var, måste jag erkänna, fruktansvärt ful.
Acer Aspire One.

Nya netbooken var inte det enda bra av resan till Uppsala heller. En tur till diverse olika bilaffärer blev det. Första besöket blev på Biva, återförsäljare för Saab. Såklart en provkörning i nya Saab 9-3X.
Bilen vi provkörde var den dyraste varianten av Saab 9-3X. Under huven satt en 2,0 liters turbomatad spis som går på bensin samt etanol E85. Den ger 210 hk om man kör på etanol. Den är utrustad med ett av världens avancerade system för fyrhjulsdrift, från svenska Haldex. Mot vanliga 9-3 är denna höjd 30 cm och har stryktålig plastbeklädnad runtom. Samt hasplåtar fram och bak.
På bilden syns tydligt den silvriga hasplåten bak.
Samtliga versioner har dubbla kromade sportavgasrör.


Läderklädsel är standard, samt t.ex. tvåzons ACC, NightPanel, SAHR m.m. m.m.

- - - - - - - - - - - - - - -
Från det ena, till det andra.
Jag har hittat ett otroligt praktiskt tillägg i Mozilla Firefox. Perfekt för den som lyssnar på mycket musik, som jag. Tillägget heter FoxyTunes. När det är installerat har man en liten mediaspelare i statusfältet i Firefox. Den kommunicerar med t.ex. iTunes, Windows Media Player, YouTube, Spotify m.m. Du kan pausa, spola, byta låt direkt i Firefox utan att behöva byta fönster. Smart. Dessutom installeras en liten knapp som finns tillgänglig i textrutor till forum, bloggar m.m. bara klicka - och vips läggs automatiskt till i rutan vad låten heter.


Klicka jag nu på en ikon som ligger över rutan jag skriver detta blogginlägg i kommer detta upp:
----------------
Now playing: Skriet – Natten
via FoxyTunes
----------------
Otroligt praktiskt för de som lyssnar på mycket musik vid datorn!

- - - - - - - - - - - - - - -
Jag måste göra något åt rubriken i bloggen, den är på tok för stor! Det måste ske snart, sen tror jag nya utseendet i bloggen är helt klart. Trevligt.


Ha de'
Jag måste dö en dag, det är ganska bra.

0 person(er) brydde sig:

Skicka en kommentar