Bookmark and Share

söndag 4 oktober 2009

Windows ut - Linux in!

Det har blivit fruktansvärt mycket data nu på senaste tiden. Men, vad gör man?

Förövrigt har jag slängt ut gamla hederliga Windows XP på desktopen för att göra plats åt någon Linuxdist. Efter ett länge och väl gjort arbete att hitta någon rolig Linuxdist fann jag till slut en. Ubuntu känns lite tråkigt -jag vill ju gärna prova nåt nytt. LinuxMint är ett spännande alternativ -tror det var det enda Linux alternativet med en "riktig" Kontrollpanel som i Windows dock fanns ingen riktig support på svenska. ArchLinux var också något spännande -men då måste man bygga utseendet helt själv, vilket jag inte har lust med att göra nu. Till slut fann jag Kubuntu! Igrund och botten detsamma som Ubuntu, fast det använder KDE som skrivbordsmiljö tillskillnad från Ubuntu som använder GNOME.
KDE innebär lite mer avancerade grafiska detaljer samt roligare utseende. GNOME är något enklare.
För en van Windows användare är Kubuntu ett mycket bra alternativ, man hittar saker där man förväntar sig att det ska finnas. Men Kubuntu är fruktansvärt snurrigt, saker överallt. Men man lär väl sig till slut, inte sant?

Dock kör jag Windows Vista som andra partition. Men snart kanske jag klarar mig helt utan Windows? Linux är ju ändå en mycket, mycket stark konkurrent till Windows -och kostar absolut NOTHING. Vackert.

0 person(er) brydde sig:

Skicka en kommentar