Bookmark and Share

fredag 26 mars 2010

Äntligen är tramset över. Nästan.

Den omoraliska Melodifestivalen har tack och lov nått sitt slut. Äntligen, säger jag bara!
Vad har vi får några där i Melodifestivalen? Jo, personer som knappt vet vad en gitarr är för någonting och skriver inte ens sina egna låtar. Musiken är förinspelad och spelas upp direkt från cd-skiva i bakgrunden och in på scenen kommer vanligtvis minst en mycket lättklädd dam i "sina bästa år" och framför en låt de kallar sin egen. Det till trots detta faktum att de inte ens skriver egna låtar. Vem tar äran? Jo - artisten såklart. Låtskrivaren får knappt någon ära. Trots att det är den personen som man ska tacka.
Visst förekommer det några enstaka artister, väldigt lätträknade, som skrivit sin egen låt själv. Men, vilket språk blir låten på då? Jo - engelska såklart. Det jag syftar på då är att det är så mycket enklare att skriva en låt på engelska än svenska. Texten får snabbare och lättare ett flyt på engelska än svenska. Så där försvann plötsligt äran för att artisten skrev låten själv. Men det är ju klart - texten lär ju ha minimal betydelse. Anser man texten som viktig och lyssnar till sådana här låtar har man helt klart sökt sig till fel musik. Här vinner man på utseende och tidigare kändisskap inte på låtar.
Nu väntar vi bara på Eurovision Songcontest-finalen i Oslo, Norge. För att se vad de andra länderna har hittat på för trams.
Kalla mig inte pessimist, jag är snarare en realist.
Jag antar att det finns en och annan som tycker jag är redig gnällspik just nu. Personen funderar säkert även vad det finns för musik över att lyssna på till en sådan gnällspik som mig. Jo du, det ska jag tala om för dig.
Jag söker mig till mästerverk av personer som verkligen lägger ner tid på att sina texter och musik. Personerna säljer inte sin musik till skivbolag som pressar ur allt vad artisten har att ge och säljer miljon exemplar av samma skivor.
Söker man värdefulla texter säger jag bara Thåström, Ulf Lundell, Olle Ljungström och Bob Dylan. Där har vi texter i världsklass.
Söker man värdefull musik säger jag bara Einstürzende Neubauten, 1900 och Marilyn Manson. Där har vi musik i världsklass.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Här kastas vi mellan olika ämnen. Inlägget avslutas med en av arbetarklassens viktigaste låt. INTERNATIONALEN!


Minst sagt en klassiker va? Skriven 1871.

0 person(er) brydde sig:

Skicka en kommentar