Bookmark and Share

tisdag 22 december 2009

Saab, Thåström, Eldkvarn, lite Pugh Rogefeldt och Bruno K. Öijer.

Måhända jag har extremt dålig fantasi. För jag har ibland extremt svårt att komma på några passande och bra rubriker för mina blogginlägg. Eller, det kanske är så pass enkelt att jag har extremt stora krav på rubriker? I Vilket fall som helst ska jag byta ämne. Det var inte riktigt tänkt att hela detta inlägg enbart kommer handla om vilket bekymmer jag har bara för en liten j*vla (ursäkta) rubrik.


Saab 9-5 Sport Sedan, 2010

Nu känns det ganska bra med Saab ändå, trots att de är bara några timmar från en eventuell nedläggning. Spyker Cars VD Victor Muller var på besök i Saabfabriken i Trollhättan idag för att ha samtal med Saabledningen angående Spykers eventuella köp av Saab. Vad Saabledningen kommit fram till, och bekräftat är att Spyker Cars är en högst seriös köpare med tanke på den finansiering som finns.
Enligt Spykers VD har de köpt affärsplanen som Saab och Koenigsegg tagit fram när den affären var aktuell. Detta är mycket smart med tanke på att då behöver inte Spyker själva ta fram en affärsplan och stresstesta den och så många ska behöva gå igenom den. Saabs och Koenigseggs affärsplan är redan färdig, vilket innebär att det tar kortare tid. Och tiden är mycket viktig nu, det hela ska gå snabbt, annars är risken mycket stor att General Motors lägger ner Saab.
Någonting positivt är att om Spykers köp av Saab gör igenom, har Spyker som mål att Saab i fortsättningen ska ha utvecklingen och produktionen kvar i Sverige.

Nu till ett annat ämne - nämligen musik och böcker.
Jag har ett klipp på datorn där Thåström, Eldkvarn och Pugh Rogefeldt står tillsammans på scen och framför några låtar. Lyckligtvis fanns en del av klippet på YouTube, så ni ser hur fantastiskt det är. I klippet ser vi i början Pugh Rogefeldt sjunga någon slags variant av lustig musik, sedan kommer Thåström in och DÅ blir det fart i musiken. Samtidigt hoppar en glad Plura Jonsson runt med en akustisk gitarr. Själva låten i sig är ingen  höjdare egentligen, men detta framförandet av den var faktiskt helt okej. Videokvalitén är dessvärre undermålig, men det får väl duga. Detta spelades in år 1989.




Jag funderar på att försöka ta mig till biblioteket och låna lite böcker. Egentligen är jag inte direkt så jätte förtjust i böcker, men om det är någonting som intresserar mig så funkar det. Lånelistan ser för tillfället ut såhär:
  • "Resa genom ensamheten", en självbiografi av Plura Jonsson, där han bl.a. berättar om musiken, missbruket, sorgen och kärleken.
  • "Tusen svenska klassiker", en bok som innehåller korta stycken om bl.a. Ebba Grön och Imperiet.
  • Poesi, inte riktigt bestämt vad, men någonting av Bruno K. Öijer och/eller Dan Andersson.
Bruno K. Öijer som varit aktiv sedan 1973 har hunnit gjort en del. Det finns många underbara videoklipp med Öijer på YouTube, detta är ett av mina personliga favoriter:



Att Bruno K. Öijer verkligen visar stor inlevelse när han läser upp sina dikter kan ingen neka.

Detta var nog allt jag har att berätta för den här gången. Ha de'
Don't let Saab die.

0 person(er) brydde sig:

Skicka en kommentar